دو اصل مهم در صنعت و تجارت دولت دوازدهم – حسین سلاح‌ورزی*



اما در دولت دهم و در دولت یازدهم، اصل «مدیریت کارآمد و یکپارچه سیاست‌گذاری صنعتی و تجاری» به دلیل روی وجود مدیران ارشدی که هرکدام در یکی از دو موضوع مهارت داشتند، نادیده گرفته شد که همین امر به افتراق و نارضایتی‌ها دامن زد. همچنین به دلیل علاقه مندی بالاترین مقام اجرایی وزارت صنعت، معدن، تجارت به دولت بزرگ، چالاک‌سازی این وزارتخانه در دولت های دهم و یازدهم نادیده گرفته شد.
فعالیت‌های صنعت در هر سرزمین و در هر دوره‌ای از تاریخ معاصر جهان، نقش بی‌بدیلی در توسعه دانش بشری، افزایش آسایش و رفاه جامعه انسانی و توسعه بازرگانی داشته و دارد.
با وجود شتاب بالای فعالیت‌های خدماتی در دنیا، اما هنوز وقتی می‌خواهیم از کشورهای توسعه ‌یافته و نیرومند اقتصادی نام ببریم، آنها را کشورهای توسعه‌یافته صنعتی می‌نامیم.
در دهه‌های اخیر با بزرگ شدن اقتصاد برخی کشورها نظیر کره جنوبی، ترکیه، برزیل، هند، تایوان و برخی دیگر، عنوان کشورهای نوظهور صنعتی را برایشان به کار می‌بریم.
در دنیای امروز به ویژه در کشورهایی با سطح اقتصاد ایران، هنوز توسعه صنعت، نقش ممتازی در رشد تولید ناخالص داخلی دارد.
آمارهای مربوط به اجزای تشکیل‌دهنده تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که بخش صنعت‌ و معدن در همه سال‌های پس از جنگ تحمیلی سهم بالایی در این متغیر کلان اقتصادی داشته و دارد.
از سوی دیگر، تجارت مانند پیوند مصرف و تولید در درون سرزمین‌ها و در میان کشورهای جهان نقش بی‌همتایی در بزرگ شدن اقتصادهای ملی و اقتصاد جهان بر عهده دارد.
بدون داد و ستد در سطح جهان، جوامع انسانی در شرایط دشواری قرار می‌گرفتند، به همین دلیل تنگناهای داد و ستد جوامع به مرور کم و کمتر شده است.
به هم پیوستگی اجتناب‌ناپذیر تولید و تجارت در دنیا و در درون مرزهای ملی موجب شده تا شکاف میان دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذار در همه اقتصادهای مدرن، کم و کمتر شود و نهادی واحد و یکپارچه کار سیاست‌گزاری تولید و تجارت را بر عهده گیرد.
از طرف دیگر، با رشد توانایی‌ها و امکانات بخش خصوصی در اکثر کشورهای نیرومند اقتصادی، این نهاد یکپارچه سیاست‌گذار به سوی کوچک‌تر و چابک‌تر شدن پیش رفته است.
این روزها که آقای «محمد شریعتمداری» از سوی رییس‌جمهوری برای مدیریت ارشد وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت معرفی شده است، انتظار می‌رود هر دو اصل «سیاست‌گذاری واحد و چابک‌سازی دستگاه‌های پرشمار چسبیده به این وزارتخانه» با گام‌های بلند در مسیر اجرا قرار گیرند.
همچنین با توجه به سابقه و کارنامه آقای شریعتمداری در حذف سازمان‌هایی نظیر سازمان غله و سازمان قند و شکر که از دوران علی‌اکبر داور، زاد و رشد کرده بودند، امیدبخش خصوصی است که در این عرصه اقدام‌های جدی در دولت دوازدهم صورت گیرد.
از طرف دیگر حضور آقای شریعتمداری که با تکنوکراتها و کارشناسان ارشد صنعتی آشنایی کافی دارد، با توجه به اینکه این منتخب رییس‌جمهوری مقبولیت خوبی در میان طیف‌های گوناگون سیاسی دولت دوازدهم دارد، انتظار می‌رود کارآمدسازی کیفیت سیاست‌گزاری صنعتی و تجارتی با شتاب بالا و با کیفیت مناسب در جریان عمل دیده شود.
————————————————————————-
*نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید